verkeersmaatregelen

Sommige verkeersmaatregelen zijn tijdelijk, andere permanent. We horen vaak wegwerkers of stedenbouwkundigen praten over hoe ze deze tijdelijke maatregelen nemen om het verkeer te verbeteren. Zijn het alleen tijdelijke maatregelen voor straten met verkeersgerelateerde problemen of geldt het ook voor alle wegen?

Hoe kunt u bepalen of een tijdelijke maatregel echt in uw voordeel is?

Tijdelijke maatregelen kunnen voor alle straten gelden. Er zijn verkeersremmende maatregelen die het verkeer vertragen en de veiligheid voor bestuurders vergroten. Er zijn ook maatregelen die snelheidslimieten verlagen of bestuurders verbieden bepaalde risicovolle voertuigen te gebruiken. In dit artikel kijken we naar enkele van deze maatregelen.

Sommige wegen kunnen vooral worden beïnvloed door de installatie van nieuwe verkeersmaatregelen. Een nieuwe snelheidslimiet kan bijvoorbeeld voor veel automobilisten een enorm dilemma opleveren. Ze zijn misschien tegen te hard rijden, maar tegelijkertijd zullen ze de wet moeten volgen omdat ze mogelijk de nieuwe limiet overtreden wanneer ze worden gepakt. Bestuurders die tegen te hard rijden zijn, krijgen dan te maken met zware straffen.

Een ander gebied waar enkele verkeersmaatregelen worden genomen, tolt. Er wordt tol geheven om het onderhoud en de ontwikkeling van het transportsysteem te betalen. Ze zijn meestal zo geïmplementeerd dat gebruikers betalen voor het gebruik van het transportnetwerk nog voordat ze op hun bestemming aankomen. Er wordt bijvoorbeeld tol geheven op autowegen, zodat gebruikers snelwegen kunnen voorkomen.

Verkeersmaatregelen zoals het veranderen van verkeerslichten kunnen ook nuttig blijken te zijn.

Als het rode sein op de weg verschijnt, kunnen er meer mensen zijn die langzamer gaan rijden. Dit is een goede manier om meer ongevallen te voorkomen die voorkomen hadden kunnen worden. Wanneer het rode sein echter verdwijnt, neemt het verkeer toe.

Een veel voorkomend voorbeeld hiervan is het aangegeven kruispunt. Op een bewegwijzerd kruispunt kwamen beide richtingen van de weg tegelijkertijd op een kruispunt. Als er een voertuig van links komt en een voetganger steekt van rechts over om een gebouw binnen te gaan, is dit mogelijk niet zichtbaar voor het voertuig. In dat geval wacht de voetganger bij de stoeprand. De bestuurder stopt wanneer de voetganger de kruising al is overgestoken.

Een andere belangrijke verkeersmaatregel is de zuidelijke snelweg. Een snelweg loopt parallel aan een rijbaan en verbindt twee kruisende straten. Het doel van deze wegen is om een meer directe verbinding tussen verschillende punten te bieden. Het beperkt echter ook de bewegingsvrijheid van voertuigen langs het routenetwerk. Voor drukke routes kan het moeilijk zijn om te rijden, omdat het voertuig niet voorbij een bepaald punt kan komen en de bestuurder plotseling moet stoppen om te voorkomen dat hij een kruispunt met verkeerssignalen raakt.

Deze maatregelen moeten voortdurend worden herzien om files en ongevallen te voorkomen. Het verminderen van het verkeersvolume is het belangrijkste doel van deze maatregelen. Sommige maatregelen worden echter opgelegd om andere redenen dan het verminderen van het verkeersvolume. Het installeren van oversteekplaatsen voor voetgangers helpt bijvoorbeeld de rechten van voetgangers te beschermen. Voorlichtingscampagnes ter bevordering van veiliger parkeren, het vermijden van snelheidsovertredingen en juiste rijstrookmarkeringen helpen voertuigen elkaar beter te zien.